pondělí 9. září 2013

Nakupovací těžkosti

Ve Vídni chodím nakupovat do Billy, kterou máme doslova za rohem. Ač je moje znalost němčiny značně omezená, nikdy jsem si nemyslela že bych nezvládla nakoupit chleba a mlíko. Ale ne vždy je to tak jednoduché.

Například pečivo. To není jako u nás, kde si pečivo vyberete a nahážete do pytlíku sami. Tady je vše za pultem a obslouží vás prodavačka. Můžete tedy v klidu spát s představou, že vaše pečivo nikdo neochmatával, ale zase musíte komunikovat s nadmíru otrávenou a protivnou prodavačkou. U většiny pečiva není popisek a pokud je, tak je na dva řádky a než ho bych ho tam slabikovala, radši ukážu a zamumlám diese, načež prodavačka nejdřív sáhne po všech vedlejších druzích a pak mi s vražedným pohledem konečně podá tu mou vytouženou housku.

To je pro mě značně stresující, takže většinou sáhnu pro balených kusech, i kdyby to nemělo být to, po čem toužím. Ale mám klid.

Dneska jsem šla koupit nějaká jablka a nefungovala váha. Z nápisu na displeji mi došlo, že došel papír. Chvíli jsem nejistě pošlapovala opodál, jestli to někdo nepřijde spravit. Pak jsem si obešla celý obchod a nakoupila vše ostatní. Na závěr jsem šla opět k váze, ale žádná změna. Chvíli jsem váhala s pytlíkem jablek v ruce, zda je vrátit zpátky nebo jít za nepříjemnými babami u pečiva (nikdo jiný se nikde nepohyboval). Samozřejmě jsem nevěděla, jak se řekne váha, tak jsem nakonec šla za bábou, ukázala jsem na jablka a řekla: Es arbeitet nicht.. baba protočila oči v sloup, ale pochopila, váhu spravila a já mohla jít spokojeně k pokladně.

U pokladen mě ale čekalo další dilema. V této Bille pracuje jeden prodavač, který je hrozně upovídaný a chce si s vámi vždy něco vykládat. Za to je ale hrozně rychlý a jeho fronta je vždy nejvýhodnější. Poprvé jsem mu řekla, Ich verstehe nicht, z čehož odvodil, že jsem turista, byl hrozně milý a dal mi nějakou spešl slevu pro turisty - neměla jsem srdce se s ním dohadovat, ale pak jsem se jeho frontě nějakou dobu vyhýbala. Dnes jsem mu strčila Billa kartu a usmívala jsem se a přikyvovala na všechno, co řekl (doufám, že to nebyly otázky!) Na Rechnung? umím odpovědět Nein, danke. Tschüss a mažu z obchodu.

Jsou to takový drobnosti, blbosti, ale připadám si jak němá, zbavená schopnosti komunikovat a interagovat. Takovéhle drobnosti se mi dějí pokaždé, když vyjdu z baráku - potkám souseda, něco se mnou prohodí, někdo se mě ptá na cestu a já abych jen pořád opakovala Ich verstehe nicht...

Žádné komentáře:

Okomentovat