neděle 30. června 2013

Trhaná vedví

Ve Vídni jsme kolem dvou měsíců a líbí se mi tady, ne že ne... ale vždy jsem to brala jako něco dočasného.

Tento pátek byl přítel na pohovoru na trvalou pozici výzkumného asistenta na ČVUT v Praze a mé naděje, že se jen tak lážo plážo za rok vrátíme do mé rodné matičky země, jaksi ztratily na ostrosti.

V Praze totiž přítelovi (vlastně snoubencovi, nemůžu si zvyknout) řekli, že by ho hned brali. Je tu menší problém ale.. nástupní plat - 23 tisíc hrubého. COŽE? Po tom, co přítel vystudoval 5 let vysoké a další 4 roky doktorského? Po dvou letech na prestižních univerzitách v zahraničí? Po 20+ článcích na mezinárodních konferencích? Je mi do pláče, známá s gymplem na recepci v hotelu v Praze má tak nějak stejně (možná o trochu víc).

A plat ve Vídní? 2,5 tisíce euro čistýho. S tím, že až si přítel udělá habilitaci tak 4,5 tisíce. Minulý týden přítelův šéf řekl, že s ním počítá. Teď si žádají o grant na 3 roky a poté dostane pozici na 6 let. A pak už bude docent a tak dále.

Všechno to tak krásně zní... Jsem jen 140 km od domova, vlastně blíž než kdybych byla v Praze. Tak v čem je problém? Velice, opravdu velice těžko se sžívám s představou, že svůj život prožiju v německy mluvící zemi....

Zapnu televizi (našich úžasných šest kanálů) - půl hodiny na to koukám, nerozumím ani slovo.
Šla jsem po ulici, nějací kluci na mě něco volali - mám se urazit nebo červenat, nevím, nerozumím
Jdu do obchodu, na něco se mě zeptají (s výjimkou toho, jestli chci tašku nebo doklad, protože to už jsem se naučila) - Ich verstehe nicht, es tut mir leid!

A to jsou blbosti, ale co až přijdou děti? Jak budou oni mluvit? A jak mám komunikovat se všemi úřady, doktory a tak dále. A co já a doktoři? Všechno si platím a odvádím v Čechách jako OSVČ...

Pak si říkám, opravdu to je jenom o penězích? Určitě by sis sehnal nějaký grant k tomu platu a peníze za překlady co dělám já budou mít mnohem vyšší hodnotu, říkám přítelovi. Ale pak otevřu noviny a čtu o politice, nepokojích, korupci a jiných záležitostech v Čechách a je mi třikrát tak smutno. Mé srdce patří České republice, zde budu vždy cizinec, někdo, kdo sem nepatří, a přitom se za Čechy hluboce stydím...

Co pro mě budoucnost chystá, kdo ví. Ale cítím se sama, izolovaná, nanicovatá a už přes týden mám zánět středního ucha, který se vůbec nelepší. Ve středu jedu do Čech znovu na ORL, snad nebudou to ucho píchat. Všechno špatně! Anebo ne?

4 komentáře:

  1. Upřímně, pokud to jen trochu jde, zůstaň v zahraničí, aspoň něž přítel-manžel najde něco tady, ten rozhled, zkušenosti apod. tu nikdy nezískáš. Rybko, vždyť vrátit se do horšího můžeš vždycky:)

    OdpovědětVymazat
  2. Zatím se toho neboj a nepřemýšlej tolik dopředu. Je to i o tom, co přítel chce.

    OdpovědětVymazat
  3. Do zahranici jsem odchazela v sedmadvaceti a dlouho jsem si nemohla zvyknout. Pak jsem se ale s vervou pustila do uceni jazyka, nasla zname a kamarady a uz bych nemenila. Vratit se muzes vzdycky, deti muzete vychovavat dvojjazycne a ten kulturni sok nebude tak zly: doba habsburskeho mocnarstvi je v Rakousku jeste hodne citit. Taky beham, mam blog aprilruns.com. Preju hodne stesti!

    OdpovědětVymazat
  4. já po zkušenosti z Londýna došel k závěru, že pokud rodinu tak v zemi nejbližší k ČR. Německo či Rakousko je OK, protože 1/ dáš svým dětem šanci na mnohem lepší život než v zemi, jejícž volební preference rudnou a morální integrita slábne 2/ jsme si kulturně velmi blízcí
    Ty to máš do Tábora 140km, já do Hodonína asi 100. Myslím, že je to jen o zvyku, čeští kamoši se za tebou otočí stejně jednoduše jako ty za rodičema na nědělní oběd. A Víden tobě a celé tvé budoucí rodině poskytne v podstatě to nejlepší z Evropy.

    OdpovědětVymazat