čtvrtek 17. ledna 2013

Running Doc's Guide


Na trhu je určitě nepřeberné množství knížek pro běžce, jejichž smyslem je nacpat vám hlavu motivací a zopakovat tisíckrát omletá moudra a pravdy. Proto jsem byla tak ráda, že kniha, kterou jsem dostala na Vánoce od přítele, mezi ně nepatři.

Stručně bych ji charakterizovala jako čtivá a poučná (ano, je psaná anglicky, ale je to poměrně hovorový styl bez zbytečných složitostí - až na část obsahující přehled úrazů). Napsal ji sportovní lékař, který se specializuje na běžce a je medical director nejznámější série maratonů v Americe.

Autor se v této knize dotýká mnoha problémů, protahování, stravy, fyziologie běžce, botám, historii maratonu, prezentuje výsledky nejnovějších studií (například nejnovější a nerozsáhlejší studie, která zkoumala vliv pohybu na artritidu, zjistila, že neexistuje žádný takový vliv:

"No association was shown between the level of physical activity during middle age and the occurrence of knee osteoarthritis in elederly person")

Prvních 115 stran se tedy věnuje takovým všeobecnějším problémům (běhání a srdce, imunita, chřipka, píchání v boku...). Další část, nazvaná Injury manual, probírá jednotlivé části těla, od kotníku, přes lýtka, kolena, kyčle, zadek, záda... popisuje nejčastější problémy, jejich důvody, diagnózu a léčení (úrazy a vleklé bolesti se mi zatím naštěstí vyhnuly, takže tato sekce je opravdu spíš referenční, kam nahlédnete, když vás začne něco bolet).

Zkrátka a dobře, byla jsem velice spokojená s tímto čtením. A taky trochu vyděšená tím, co všechno se může pokazit, když máte třeba špatný nášlap a nevíte o tom a hrotíte desítky kilometrů týdně. Ale přesto všechno mi Running Doc nalil sílu do žil a přesvědčil mě, že běhání život zkvalitňuje, posiluje zdraví i tělo (pokud neběháte zrovna ultramaratony nebo čtyři maratony za rok).


2 komentáře:

  1. A co psali ke vztahu běh a chřipka? A jak mám správně našlapovat? :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Psali, že při střední zátěži, pokud běháš pravidelně, máš obrovskou imunitu (to můžu potvrdit, minulý rok, když jsem běhala, tak jsem neměla ani jednu rýmu nebo chřipku, ale jak jsem na měsíc dva vysadila, tak mě zklátilo). Ale třeba první tři dny po maratonu, máš naopak imunitu hrozně zesláblou a musíš se hodně hlídat, mýt si ruce a podobně - ale to jen ty tři dny.
    Psali, že každý má nějakou nohu (třeba jeden z nejlepších vytvalostních běžců má úplně plochou nohu), a to je v pohodě, dokud to nezačně dělat problémy. Třeba když máš pronaci (můj první článek tady v tý sekci), víc se namáhají určitý šlachy, kosti a pak se ti něco natáhně nebo i zlomí, ale to všechno se dá řešit pomocí ortopedických pomůcek na míru, který ti udělá doktor. Zkrátka, když tě začne dlouhodobě bolet nějaký sval, úpon, je to dost často tím, že mechanika není v pořádku a dochází k nadměrnému zatěžování nějaké části pohybového aparátu.

    OdpovědětVymazat